BMW #R12 ja #R18 Speed twins by [WOIDWERK]

BMW #R12 ja #R18 Speed twins by [WOIDWERK]

 

[WOIDWERK]in perustaja Ralf Eggl loi projektin nimeltä "The Speed Sisters", jossa esitellään tulkinnat BMW:n bokserimoottorisista R12 ja R18 -malleista. Kyse on siis nimenomaan sisaruksista, ei kaksosista. Kustomoinnin tulos korostaa kahden mallin välistä teknistä ja tyylillistä suhdetta, mutta myös antaa kummallekin oman yksilöllisen identiteetin.

BMW R 12 – se "pikkusisko"

BMW #R12 by [WOIDWERK]

BMW #R12 by [WOIDWERK]

[WOIDWERK]:n tulkinta BMW R 12:sta korostaa keveyttä, ketteryyttä ja modernia muotokieltä. Takaosaa lyhennettiin voimakkaasti klassiseen bobber-tyyliin, mikä antaa pyörälle puhtaan ja minimalistisen ilmeen. Ajoasennosta tehtiin urheilullisempi uuden ohjaustangon, muunneltujen jalkatappien ja mukautetun nahkaa ja alcantaraa sisältävän istuimen ansiosta.

Alcantarainen tankin päällinen. BMW #R12 ja #R18 Speed twins by [WOIDWERK]

Alcantarainen tankin päällinen. BMW #R12 ja #R18 Speed twins by [WOIDWERK]

Mittatilaustyönä tehty alcantara-pintainen polttoainesäiliön suojus suunniteltiin CAD-ohjelmalla ja 3D-tulostettiin. Kuten R 18:ssakin, siinä on projektin logo. 15 mm korotettu alusta ja Wilbersin iskunvaimennin mahdollistavat aktiivisen ajoasennon. Urheilullista asetelmaa korostaa Hattechin syvänmusta pakoputkisto, jossa on keraaminen pinnoite.

Lentokoneensiipivilkkuvalot by [WOIDWERK].

Lentokoneensiipiä muistuttavat takavilkkuvalot by [WOIDWERK].

Takavaloissa on Kellermannin Jetstream -sekvenssivilkut, jotka on muotoiltu lentokoneen siipien tapaan ja integroitu saumattomasti mittatilaustyönä tehtyyn takaosaan. Lackierzentrum Hirschin toteuttama maalipinta heijastaa "Speed Sistersin" omanlaistaan värikonseptia.

BMW R 18, isompi sisarus

BMW #R18 by [WOIDWERK]

BMW #R18 by [WOIDWERK]

Tankin korottaminen ja kaventaminen 30 mm:llä sekä "kelluva", itsekantava istuin ja käsintehty "Targa-vanne" tekevät pyörän siluetista dynaamisemman.

Alustan korottaminen Wilbersin iskunvaimentimella 20 mm verran vahvistaa R 18:n presenssiä. Vakiojarrujärjestelmä päivitettiin tehokkaaseen radiaalijarrujärjestelmään – siinä on BMW R 1300 GS:stä tutut 320 mm:n jarrulevyt ja radiaalijarrusatulat. Tämä paransi jarrutustehoa ja samalla visuaalista ilmettä.

Monet komponentit – katteiden kiinnikkeistä takavalojen koteloihin ja tunnusomaiseen takahaarukan päätykappaleeseen integroidulla rekisterikilven pidikkeellä – suunniteltiin mittatilaustyönä, ja joko CNC-jyrsittiin tai 3D-tulostettiin. Myös takahaarukan vilkut ja takavalojen kiinnikkeet ovat yrityksen omaa kehitystyötä, mikä kertoo [WOIDWERK]:n panostavan yksityiskohtiin.

BMW #R12 ja #R18 Speed twins by [WOIDWERK]

BMW #R12 ja #R18 Speed twins by [WOIDWERK]

Hattechin musta keraamisesti päällystetty pakoputkisto tuottaa pyörän ulkonäköä vastaavan äänen. Kuten R 12:ssa, R 18:stakin on Zinteriorsin suunnittelema yksilöllisesti valmistettu nahka- ja alcantara-istuin, jossa on näkyvät ompeleet.

Värikonseptin inspiraationa Baijerin metsä

BMW #R12 ja #R18 Speed twins by [WOIDWERK].

BMW #R12 ja #R18 Speed twins by [WOIDWERK].

Pyörien värimaailma symboloi Baijerin metsien vuodenaikoja: ¾ valkoista, ¼ vihreää. Väritys sisältää samalla ironisen viittauksen alueen pitkiin talviin. Baijerin metsässä talvi kestää kuulemma kolme neljäsosaa vuodesta ja se viimeinenkin neljännes on kylmä. Hieno väritys joka tapauksessa. Ehkä se osuu suomalaiseen silmään samoista syistä?

Värivalinnalle on luonnollinen syynsä sikäli, että [WOIDWERK] toimii Baijerin metsäalueella.

BMW #R12 by [WOIDWERK]

BMW #R12 by [WOIDWERK]

BMW R18 by [WOIDWERK].

BMW R18 by [WOIDWERK].

BMW #R12 ja #R18 Speed twins by [WOIDWERK]

BMW #R12 ja #R18 Speed twins by [WOIDWERK]

BMW #R12 ja #R18 Speed twins by [WOIDWERK]

BMW #R12 ja #R18 Speed twins by [WOIDWERK]